torsdag 9 juni 2016

Adjektiv med negativ klang

Igår och idag har vi beskrivit Emil med negativa adjektiv.

Det här är grupp röd´s adjektiv:



Här är en text med meningar från alla era texter:

Det är en man, som heter Emil och är 65 år. Han är gammal och sjuk. Han är kort, ful och snål. Hans ansikte är gammalt, rynkigt och trött. Han arbetar inte, eftersom han är pensionär.
Emil bor i ett litet omodernt hus i skogen, eftersom alla människor i den fattiga staden hatar honom. Alla människor i staden hatar honom, eftersom han är elak, dålig och tråkig, när han träffar dem. Emil har inga kompisar, eftersom han alltid är så arg. Han är en falsk person.
Han är gift med Ulla. Hon är mycket pratig. De är alltid arga och skrattar inte. De bara skriker.
Emil är en ledsen person, som inte går ut och inte är social. Han känner sig rädd för kriminella personer, eftersom de dödade hans bror, när Emil var 40 år gammal.

eftersom

I texten finns många eftersom.
Eftersom svarar på frågan varför.
Eftersom förklarar varför.

Varför är du glad?
Jag är glad, eftersom jag träffade min kompis igår.

Varför är du trött?
Jag är trött, eftersom jag sover dåligt på natten.

Varför kommer du inte till skolan idag?
Jag kommer inte till skolan idag, eftersom jag är sjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar