måndag 5 september 2016

Vad gjorde du?

Verb heter olika nu och förut?

NU = Vad gör du?
           Jag sitter i skolan och lyssnar på läraren. Läraren pratar mycket. Jag är trött och mår inte bra.              Jag orkar inte lyssna. Jag somnar och drömmer om helgen.

FÖRUT = Vad gjorde du?
                  Jag satt i skolan och lyssnade på läraren. Läraren pratade mycket. Jag var trött. Jag orkade                   inte lyssna. Jag somnade och drömde om helgen.

                       NU                          FÖRUT
Grupp 1 =       - ar                          - ade 
                   lyssnar                         lyssnade
                   pratar                           pratade
                   orkar                            orkade 

Grupp 2       - er                             - te  eller -de 
                drömmer                       drömde
                glömmer                       glömde
                ringer                            ringde
           
                läser                              läste
                klipper                          klippte         - te = s k p t x 
                åker                               åkte

Grupp 3       - r                             - dde 
                mår                               mådde
               bor                                bodde
               syr                                 sydde

Grupp 4                 OLIKA - du måste repetera 
                är                                var
               sitter                             satt
               går                               gick
              äter                                åt




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar