torsdag 14 september 2017

Verben i dåtid

En nyhetsartikel skrivs i då-tid, eftersom den oftast beskriver något som redan har hänt. 

Verben skrivs i preteritum och supinum

preteritum        supinum


gick                         gått
försökte                  försökt
inspekterade           inspekterat 
firade                      firat 

preteitum = bestämd tid                                      Hon studerade i Stockholm förra året. 
perfekt (har/hade + supinum)  = obestämd tid    Hon har studerat i Stockholm. (När? = det vet vi inte) 
                                          
Supinum kan användas både med har och hade. 
Om jag skriver en text i dåtid och vill skriva om något som hade hänt innan använder jag hade. 
Jag åkte bil till skolan idag, eftersom jag hade missat bussen. = beskriver vad som hände före jag åkte bil. 



Undantag är för citat. Citat skrivs i nutid: 

- De hade helt enkelt fångat in sig själv, säger polisinspektör Felicia Hallsten. 
säger skrivs i nutid - för att vi ska känna att intervjun är nu. 
Verben i det de citerar(det de säger) ska vara i den tids-form som personen använde. 

Ett annat undantag kan vara i avslutningen när man berättar vad som kommer att hända. 
"De två männen är nu anhållna och i väntan på rättegång får tjuvarna fira nyårsafton i häktet". 

Här kan du titta på lite filmer om skillnaden i preteritum och supinum (eller perfekt som det också kallas) 






Här kan du träna extra på de olika verbgrupperna









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar