onsdag 21 februari 2018

Familjeord

Nya ord idag:

en person:       många personer: 
Jag är gift.          Vi är gifta.
Jag är skild.        Vi är skilda.                      skild = sluta vara gift.
Jag är förlovad.   Vi är förlovade.                förlovad = lovar att gifta sig, .
                                                                                       väntar på att gifta sig
Jag är sambo.      Vi är sambo.                     sambo = bor tillsammans men inte gifta                   
Jag är singel.       Vi är singlar.                     singel = inte gift, inte sambo,
                                                                                    inte pojkvän eller flickvän

Jag har en pojkvän.
Jag har en flickvän.

Jag har ett ex.
ett ex = en pojkvän eller flickvän förut.


friar = frågar: Vill du gifta dig med mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar