torsdag 15 mars 2018

Prov v12

På fredag vecka 12 har ni prov.

Det här kommer på provet:

Färger


Träna på färgerna (Hej svenska) 

Kläder




Min, mitt, mina



Jag har en bil. Det är min bil.                            Vi har en bil. Det är vår bil. 
Jag har ett hus. Det är mitt hus.                         Vi har ett hus. Det är vårt hus. 
Jag har 2 syskon. Det är mina syskon.               Vi har 2 syskon. Det är våra 
                                                                           syskon. 


Du har en bil. Det är din bil.                              Ni har en bil. Det är er bil. 
Du har ett hus. Det är ditt hus.                           Ni har ett hus. Det är ert hus. 
Du har 2 syskon. Det är dina syskon.                Ni har 2 syskon. Det är era 
                                                                           syskon. 

Han har en bil. Det är hans bil. 
Han har ett hus. Det är hans hus.                     De har en bil. Det är deras bil. 
Han har 2 syskon. Det är hans syskon.            De har ett hus. Det är deras hus. 
                                                                          De har 2 syskon. Det är deras
                                                                          syskon. 
Hon har en bil. Det är hennes bil. 
Hon har ett hus. Det är hennes hus. 
Hon har 2 syskon. Det är hennes syskon. 

Familj

mor = mamma
far = pappa

mormor = mammas mamma                 morfar = mammas pappa
farmor = pappas mamma                       far far =  pappas pappa

 en/ ett         -    många 
en person          många personer
en människa     många människor

en familj           många familjer

en mamma        många mammor
en pappa           många pappor
en förälder        många föräldrar

ett barn              många barn
en dotter            många döttrar
en son               många söner

ett syskon         många syskon
en bror              många bröder
en syster           många systrar


Ord i sagor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar