fredag 14 december 2018

Prov 19 december

På onsdag, den 19 december är det prov.

Det här kommer på provet:


Instruktion - vad är det?

Rubrik
En lista - Du behöver:

Numrering - Gör så här:
                     1.
                     2.
                     3.

Verben är imperativ = order = ta, sitt, gå, skaka
! = utropstecken

Imperativ - order

Slutar på -ar = - a i imperativ

pratar = prata
dansar = dansa
hämtar = hämta

slutar på -er = ta bort -er

ringer = ring
springer = spring
leker = lek

korta ord som slutar på -r = ta bort -r

går = gå
står = stå
syr = sy
bor = bo

Först, sedan, därefter, till sist

Först vaknar jag.
Sedan klär jag på mig.
Därefter äter jag frukost och borstar tänderna.
Till sist går jag till skolan.

Omvänd ordföljd =   tid      verb      person     extra     plats     tid 

                            På onsdag   har         vi              prov    i skolan.

                            Först          vaknar      jag.
                            Sedan        borstar      jag         tänderna.

Klicka här och träna mer.





Verb = Carolas grupp 

Antonios dag = Hannas grupp


Nya ord



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar