söndag 24 mars 2019

Prov återberättande text

Det är prov torsdagen den 29 mars.
Det är prov på återberättande text.

Det här kommer på provet: 

Familjeord:

en mamma                       Min mamma heter _______________.
en pappa                           Min pappa heter ________________.
en förälder - 2 föräldrar   Mina föräldrar heter ______________ och __________,

ett barn - många barn         Mitt barn heter_____.
                                           Mina barn heter _____ och _______.
en dotter - många döttrar
en son - många söner

Jag har 4 barn, 2 döttrar och 2 söner.

ett syskon - många syskon
en syster - många systrar
en bror - många bröder

Jag har 4 syskon, 2 systrar och 2 bröder. Mina syskon heter _________, ______, ______ och _____.

Verb i nutid och dåtid:

NU        -      FÖRUT
börjar           började
är                  var
ger                gav
hälsar           hälsade
studerar       studerade 
visar            visade
äter             åt
förstår         förstod
får               fick
bor              bodde
går i skolan  gick i skolan
har              hade
mår             mådde
tycker om    tyckte om
hittar           hittade 
flyttar          flyttade 

Tidsorden: 

1. först 
2. sedan
3. därefter 
4. till sist

Först tar jag fram mat.
Sedan lagar jag mat.
Därefter  äter jag mat.
Till sist diskar jag. 

Ordföljd: 
rak - person    verb    extra       plats        tid
          Jag       äter      mat    i matsalen    kl 12.

omvänd - tid       verb   person   extra    plats   tid 
               Kl 12    äter     jag        mat     i matsalen.

Titta på filmer om ordföljd.

Träna på omvänd ordföljd.
Träna rak ordföljd,
Träna rak ordföljd med inte.



Återberättande text: 

Rubrik
inledning - vad, vem, när, var, varför? 
händelse - vad händer? Vad gör? 
avslutning - bra eller dåligt? 

Vad är en återberättande text?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar