onsdag 18 maj 2016

Min livslinje

Hejsan!

Vi pratar om livet.
ett liv
mitt liv
Jag lever mitt liv.

Jag pratar om viktiga händelser i mitt liv.
en händelse - många händelser
Vad händer nu?
Vad hände förut?

Vad hände 1984? - Jag föddes 1984.
Vad hände i Sverige i helgen?  - Det var en stor musiktävling i Stockholm.

Här tränar vi på omvänd ordföljd.

Rak: Jag föddes 1984.     =    subjekt - verb - extra - plats - tid
Omvänd: 1984 föddes jag.    =  tid - verb - subjekt -  extra - plats

Viktiga ord:
ett liv
föds - föddes
växer upp - växte upp
en händelse - många händelser
flyttar - flyttade
en storebror - många storebröder
en lillebror - många småbröder
en storasyster - många storasystrar
en lillasyster - många småsystrar

Jag gifte mig.
Han/hon gifte sig.
Vi gifte oss.
Ni gifte er.
De gifte sig.

1 kommentar: