måndag 23 maj 2016

Vad gjorde du i helgen?

Det är måndag idag. På måndagar frågar vi ofta våra kollegor om helgen.

Artiga fraser: 

Var helgen bra? 
Hade du en bra helg? 
Hur var helgen? 
Har du haft det bra i helgen? 

Information om helgen: 

Vad gjorde du i helgen? 

Exempel på text om vad du gjorde i helgen: 

Jag har haft en bra helg. I lördags åkte jag och min man till Västerås. Vi handlade på Erikslund och åt på en restaurang i centrum. På kvällen tittade vi på TV och åt godis. 

I söndags träffade jag en kompis. Vi drack kaffe och pratade om livet. Efter det promenerade vi tillsammans. Jag tvättade kläder och städade hemma på eftermiddagen. På kvällen strök jag kläder framför TV:n. 



= stryker kläder - strök kläder 


Verb = alltid nummer 2!!!!

Grupp 1:                                   Grupp 2 :          Grupp 3:      Grupp 4:                     
handlar - handlade                    åker - åkte                             äter - åt 
tittar - tittade                                                                           dricker - drack 
träffar - träffade                                                                      stryker - strök
pratar - pratade  
promenerar - promenerade 
tvättar - tvättade 
städar - städade 

Rak ordföljd: person verb extra plats tid 

Jag har haft en bra helg.
Vi handlade på Erikslund och åt på en restaurang i centrum.
...och åt godis.
Vi drack kaffe och pratade om livet.
Jag tvättade kläder och städade hemma på eftermiddagen

Omvänd ordföljd: tid verb person extra plats tid

I lördags åkte jag och min man till Västerås.
På kvällen tittade vi på TV ...
I söndags träffade jag en kompis.
Efter det promenerade vi tillsammans.
På kvällen strök jag kläder framför TV:n. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar