måndag 9 oktober 2017

Citat

En viktig del av reportage är intervju.
I reportaget gör du citat av intressanta saker som personen säger.

Du kan berätta vad någon har sagt på lite olika sätt:

t ex: - Solen skiner idag, säger Hanna.     - exakt det personen säger.

        Enligt Hanna skiner solen idag.        - vad någon annan har sagt, du vet inte om det stämmer

        Hanna säger att solen skiner idag.     -

(När du börjar meningen med "enligt" så blir det omvänd ordföljd.)

Här kommer ett litet exempel på hur ni kan skriva en text om hur en kompis kom till skolan: 

Jag träffar Maria i ett klassrum på Brinellskolan. Klassrummet är ganska stort och det är fullt med elever. Eleverna ser trötta ut. Maria ser också trött ut. Trött och lite stressad.
- Jag missade bussen i morse, säger Maria lite andfått.
Hon hade vaknat klockan 6 på morgonen och som vanligt gått upp och gjort sig i ordning. Problemet kom när hon skulle gå hemifrån. Då var nyckeln borta. Hon letade och letade och hittade den till slut i byxorna hon hade förra veckan. Men då var det försent, när hon kom till busshållplatsen hade bussen redan åkt.
- Jag blev så stressad och tänkte att nu får jag ogiltigt frånvaro, berättar Maria och börjar samtidigt plocka upp sin dator och papper till lektionen.
- Men hur hann du i tid? frågar jag och tittar på klockan. Det är ju fortfarande några minuter kvar till lektionen ska börja.
- Jag ringde till min pappa som fick komma och skjutsa mig. Han var inte glad, säger Maria och ler lite ursäktande.
Marias pappa fick åka från sitt jobb för att skjutsa henne till skolan. Maria hann komma till skolan i tid. Hon kom till och med 10 minuter innan lektionen börjar. Enligt Maria är det viktigt att komma i tid.
- Jag vill inte missa något av lektionen, säger hon och ler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar